فن

انواع فن سانتریفیوژ چیست

فن سانتریفیوژ

محصولات تولیدی اس ام تهویه در خصوص انواع فن ها

فن سانتریفیوژ یک دستگاه مکانیکی است که برای جابجایی هوا و گازها و با استفاده از نیروی چرخشی از پره‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. این فن‌ها در صنایع مختلف و  با کارایی های متنوع استفاده می‌شوند. فن‌های سانتریفیوژ به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع فن سانتریفیوژ میتواند در صنایع مختلف با کارکردهای متفاوت مورد استفاده قرار گیرند در نتیجه میتوان گفت این محصولات امروزه به یکی از مهمترین قطعات وسایل سرمایشی تبدیل شده است. بازرگانی اس ام تهویه انواع فن سانتریفیوژ را تولید و عرضه مینماید، جهت ثبت سفارش با شماره های 09924671072 | 021-22590072 تماس حاصل فرمایید.

انواع فن سانتریفیوژ

  • فن سانتریفیوژ با روتور تک کف (Forward Curved Centrifugal Fan) :

  • یکی از انواع فن سانتریفیوژ است که پره‌های خمیده به جلو (Forward Curved Blades) دارد. این پره‌ها به شکل خمیده به جلو بوده و شکل ظاهری آن ها به شدت منحنی شده می باشد. کاربرد اصلی فن سانتریفیوژ با روتور تک کف را میتوان در سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان‌ها و فضاهای تجاری مشاهده نمود. ویژگی اصلی این نوع فن، ایجاد جریان هوای بالا با فشار نسبتاً پایین است که این ویژگی بر اساس کارکرد پره‌های خمیده به جلو بوده که باعث جابه‌جایی هوای بیشتری در مقایسه با سایر انواع فن‌ها می‌شوند. این فن‌ها در صنایع ساختمانی به خاطر قابلیت تنظیم جریان هوا، عملکرد صامت و کم صدا، اندازه کوچک و نصب و راه‌اندازی آسان مورد استفاده قرار گرفته و از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند. فن سانتریفیوژ با روتور تک کف اغلب جهت انتقال هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع، خنک کننده‌ها، صنایع الکترونیکی، کمپرسورها و سیستم‌های تهویه صنعتی استفاده می‌شود.
  • فن سانتریفیوژ با روتور پشتگیر (Backward Curved Centrifugal Fan):

 یک نوع فن سانتریفیوژ است که پره‌های خمیده به عقب (Backward Curved Blades) دارد. این پره‌ها به شکل خمیده به عقب و منحنی شده هستند. کاربرد اصلی فن سانتریفیوژ با روتور پشتگیر در جریان هوایی است که نیاز به فشار بالا و جریان هوای قوی دارد. از این نوع فن ها در صنایع صنعتی و کاربردهایی که نیاز به انتقال هوا در فشار بالا و با سرعت بالا است، استفاده می‌شوند.

با توجه به طراحی خمیده به عقب پره‌ها، این فن‌ها قادر به ایجاد فشار بالا در سیستم‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های صنعتی هستند. همچنین، طراحی منحنی شده پره‌ها باعث کاهش نویز و افزایش کارایی فن می‌شود. فن سانتریفیوژ با روتور پشتگیر در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله:

صنایع الکترونیکی: در سیستم‌های خنک‌کننده و همچنین خنک کردن قطعات الکترونیکی از فن سانتریفیوژ با روتور پشتگیر استفاده می‌شود.

صنایع غذایی: در سیستم‌های تهویه مطبوع و انتقال هوا در فرآیندهای تولید و فرآوری غذا، از این نوع فن سانتریفیوژ  استفاده میشود.

صنایع نفت و گاز: در سیستم‌های تهویه مطبوع، انتقال هوا و تهویه محیط در پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع نفت و گاز، از فن سانتریفیوژ با روتور پشتگیر استفاده می‌شود.

خودروسازی: یکی دیگر از صنایعی که از این نوع فن استفاده میکنند خودروسازی میباشد که از آن در سیستم‌های تهویه مطبوع و جریان هوا در خودروها، استفاده می‌شود.

صنایع فولاد و فلزات: صنعت فولاد به دلیل ایجاد گرما و حرارت بالا نیاز به وجود یک فن با راندمان بالا دارد که فن سانتریفیوژ با روتور پشتگیر یکی از مناسب ترین گزینه ها محسوب میشود.

  • فن سانتریفیوژ با روتور پیشگیر (Radial Blade Centrifugal Fan):

یک نوع فن سانتریفیوژ است که پره‌های مستقیم و تخت (Radial Blades) دارد. در این نوع فن، پره‌ها به صورت مستقیم و بازویی شکل‌بندی شده‌اند.کاربرد اصلی فن سانتریفیوژ با روتور پیشگیر در سیستم‌هایی است که نیاز به جریان هوای متوسط تا زیاد و فشار متوسط دارند. یکی از انواع فن سانتریفیوژ که بخاطر قدرت جریان هوا و ایجاد فشار مناسب در سیستم‌های صنعتی و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرند این نوع فن ها می باشند.فن سانتریفیوژ با روتور پیشگیر در صنایع مختلف کاربرد دارد، از جمله:

خنک کننده‌ها: در سیستم‌های خنک کننده‌ی هوا، فن سانتریفیوژ با روتور پیشگیر برای جریان هوای خنک به محیط استفاده می‌شود، مانند خنک کننده‌های صنعتی و خنک کننده‌های آبی.

جابه‌جایی هوا: در سیستم‌های جابه‌جایی هوا و تهویه مطبوع، جهت تهویه محیط، تهویه فضاهای بزرگ، سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمانی و سایر کاربردهای مشابه از این نوع فن ها استفاده می‌شود.

صنایع الکترونیکی: در صنایع الکترونیکی و تولید قطعات الکترونیکی، فن سانتریفیوژ با روتور پیشگیر استفاده می‌شود.

صنایع شیمیایی و نفتی: یکی دیگر از صنایعی  که در آن جهت انتقال هوا، تهویه محیط و کنترل دما و فشار از اسن نوع فن ها استفاده میشود صنایع شیمیایی می باشد..

صنایع خودروسازی

  • فن سانتریفیوژ با روتور پروانه‌ای (Radial Fan with Propeller Rotor):

یکی از انواع فن سانتریفیوژ که ظاهری منحصر به فرد دارد این نوع فن بوده که روتور آن به شکل یک پروانه تخت و ورقی طراحی شده است. این نوع فن سانتریفیوژ یک پروانه بزرگ با پره‌های تخت و مستقیم دارد که در یک صفحه مستوی قرار گرفته‌اند. کاربرد اصلی فن سانتریفیوژ با روتور پروانه‌ای در جابجایی و جریان هوای بالا و فشار کم است. این فن‌ها به خاطر طراحی خاص روتور پروانه‌ای و پره‌های تخت، جریان هوا را با سرعت بالا و حجم زیاد ایجاد میکند.

فن سانتریفیوژ با روتور پروانه‌ای در برخی از کاربردهای صنعتی و تجاری استفاده می‌شود که نیاز به جریان هوای بالا و فشار کم دارند. کاربرد این نوع فن ها مشابه با فن های گفته شده می باشد برخی از نمونه های کاربرد آن عبارتند از:

سیستم‌های تهویه مطبوع، خنک کننده‌ها،  سیستم‌های صنعتی، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی.

  • فن سانتریفیوژ با روتور دوجداره (Double Inlet Centrifugal Fan):

یکی از انواع فن سانتریفیوژ تولید شده در حال حاضز که دارای دو ورودی هوا می باشد این نوع فن بوده که در آن، روتور دارای دو سمت باز بوده و هوا از دو سمت وارد روتور می‌شود. کاربرد اصلی فن سانتریفیوژ با روتور دوجداره در کاربردهایی است که نیاز به جریان هوای بالا و فشار بالا دارند. این فن‌ها با داشتن دو ورودی برای هوا، جریان هوای قوی و فشار بالا را تولید می‌کنند. نمونه هایی از کاربرد فن سانتریفیوژ با روتور دوجداره: سیستم‌های تهویه مطبوع، صنایع الکترونیکی، صنایع فلزی و فولادی، صنایع نفت و گاز و مهمترین از همه خنک‌کننده ها می باشند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *