فن

اگزاست فن چیست

اگزاست فن چیست ؟

قبل از هر تعریفی ، ابتدا بهتر است بدانید که کلمه (اگزاست) در اصطلاح انگلیسی به معنی «خروج» میباشد، که باعث خروج بخارات، بوها وگازهای انباشته شده در محیط ، به بیرون شده و باعث تهویه مطبوع هوا می شود.

این مدل فن ها، هوای محیط را می کشند و از فضای مورد نظر خارج میکنند.درموارد مختلف این فن ها به عنوان تهویه صنعتی در مکان های مانند، اتاق های کنترل ، تونل ها، و ساختمان ها و کارخانجات استفاده می شوند.

این مدل فن ها، در مواردی که احتیاج به تنظیم کردن دماو هوا دریک فضای داخلی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیردو همچنین اگزاست فن ها به طور معمول از جنس پلاستیک وفلز و یا ترکیبی از این مواد ساخته می شوند.

اگزاست فن ، در تهویه و بهبود هوا، نقش مهمی در فضاهاو محیط های مختلف دارند زیرا به عنوان یکی از ابزارهای مهم واصلی در ارتقا ئ شرایط زندگی و محیط زیست انسان ها و دیگر موجودات در محیط های خارجی و داخلی عمل می کند.

اگزاست فن ها در مواردی می توانند از نظر ایمنی نقش بسیار مهمی را ایفا کنند مثلا درفضاهایی که ترکیبات قابل اشتغال موجود می باشد یا گازهای سمی در محیط وجود دارند.

هدف اصلی از بکارگیری ازاگزاست فن ها، خارج کردن و حذف آلودگی های محیط و مانع از رکودهوا در محیط های بسته می باشد

اگزاست فن هاشامل انواع مختلفی مانند: پست بامی، سانتریفیوژ ، آکسیال، رادیال، سقفی وقارچی می باشد.

  1. این نوع فن های سانتریفیوژ: هوا را به سمت خارج می کشد زیرا دارای پره های منحنی می باشد. این فن ها به گونه ای  طراحی شده اند که حجم زیادی از هوا را با فشار بالا جابجا می کنند. این مدل اگزاست فن ها درسیستم های تهویه مطبوع ، واحد‌های تولیدی، خنک کننده هاوغیره…به کار می روند.
  2. اکسیال: دراین نوع فن ها پره ها به صورت محوری می باشند وهوارا به طور مستقیم درجهت محور فن ها جابجا  می کند. اکسیال فن ها برای تهویه در محیط هایی مانند: خنک کننده هاوتصفیه گرها وسیستم های تهویه مطبوع استفاده می شوند.
  3. رادیال: این مدل فن ها دارای پره های منحنی می باشد وهوا به خارج هدایت می کند. طراحی این مدل فن ها برای به وجود آوردن فشاربالا و حجم کمترهوا، مناسب می باشد. این فن ها در خنک کننده و صنایع وسیستم های تهویه بکار گرفته می شود.
  4. پشت بامی ): این مدل فن ها برروی سقف ها نصب و بکار می روند وهوارا از داخل به سمت خارج جابه جا می کنند. معمولاً درتهویه صنعتی وسیستم های تهویه مطبوع استفاده می شوند
  5. قارچی : فن های قارچی درسیستم های تهویه صنعتی و تهویه مطبوع برای جابجاشدن هوا در کانال ها ودر لوله های بکار رفته، مورد استفاده قرار می گیرند. اگزاست فن ها به عنوان تجهیزات تهویه مکانیکی نقش مهمی در بهبود کیفیت هوا وراحت بودن همه افراد درمحل های مختلف دارند.

اگزاست فن ها در دو حالت (گردش هوا) و یا ( خروج هوا)  بکار می روند. یعنی درحالت اول گردش هوا، هوا بعد ازفیلتر کردن دوباره به محیط باز می گردد و در حالت دوم که حالت خروج هوا می باشد میزان هوای خارج شده از اگزاست فن باید توسط دیگر دستگاه های تهویه مطبوع مانند : هواساز یا ….. تأمین شود.

  • انواع اگزاست فن ها را نام ببرید ؟

عواملی که برای انتخاب اگزاست فن درنظر گرفته می شود، اگزاست فن ها را بسته به عوامل زیر انتخاب می کنند که عبارتند:

  1. نوع فن ها
  2. جنس و ابعاد پره ها
  3. فشاراستاتیک
  4. ظرفیت دبی حجمی هوای مورد نیاز
  5. تک فاز و سه فاز بودن الکتروموتور فن ها

 

  • انواع اگزاست فن چیست ؟

دانستیم که اگزاست فن ها هوای یک محیط را خارج و فضا ها را تهویه می کنند.انواع اگزاست فن ها عبارتنداز:

  1. اگزاست فن آکسیالRooftolp Schaust Fan: این مدل فن بر روی دیوارها نصب می شوند وبیشتر برای تهویه مطبوع فضاهای کوچک مانند: اتاق ها، آشپزخانه، حمام مناسب می باشند.
  2. اگزاست فن سقفی Rooftolp Schaust Fan:فن مورد نظر بر روی سقف نصب شده و برای تهویه مطبوع در مکان های بزرگ مانند : کارخانه ها وانبارها، سالن ها بکار می رود.
  3. اگزاست فن یوتیلیتی Utility Schaust Fan: این مدل فن هابرای تهویه مطبوع در فضاهایی مانند : پارکینگ ها آشپزخانه صنعتی ومکان های بزرگ استفاده می شود.
  • ویژگی های انواع اگزاست فن ها :

اگزاست فن ها یکی از تجهیزات صنعتی و مکانیکی برای خروج بخارها وگازهای یک فضای محدود یا یک محیط تهویه مطبوع می باشد. اگزاست فن ها یکی از کاربردی ترین تجهیزات سیستم تهویه می باشند که برخلاف سایر فن ها که هوا رابه داخل می دمند، این فن ها دارای موتورهای قدرتمندی هستند و از مکش بالایی برخوردارند.

  • انواع کاربرد اگزاست فن ها را نام ببرید؟
  • کاربرد گسترده درصنایع پتروشیمی
  • کاربرد درصنایع مطبوع
  • تهویه مطبوع هوای موتورخانه ها، زیرزمین، آشپزخانه و رستوران ها
  • اگزاست فن یا پارکینگ
  • محل کارخانه سنگ
  • تهویه های سرویس بهداشتی
  • اتاق های رنگ ریزی وپولیش، اتاق های مخصوص چوب بری
  • تهویه مطبوع هوای بیمارستانها وآزمایشگاه ها
  • صنایع تولید فولاد وکاغذ
  • تخلیه هوای پرازدود پارکینگ و محیط های آلوده
  • تهویه اتاق های برشکاری وجوشکاری
اجزای سازنده ی قطعات اگزاست فن چیست ؟

قبل از هرگونه آشنایی با اجزای سیستم اگزاست فن ، بهتر است آشنایی کامل نسبت به قطعات سازنده ی یک اگزاست فن داشته باشیم. قطعات سازنده این فن شامل اجزائ زیر می باشد:

  1. پروانه یا فن: این بخش بافشار منفی یا مثبت، باعث ایجاد جریان هوای القایی می شود.
  2. الکتروموتور یا دینام: این موتور وظیفه تأمین نیروی مکانیکی سبب مکش هوا وبرای چرخش پروانه را به عهده دارد.
  3. بخش حلزونی: بخش حلزونی وظایف هدایت هوای مکش وقسمت فن رابه سمت بیرون رابه عهده دارد.
  4. سیستم انتقال قدرت یا کوپلینگ: درسیستم کوپلینگ وظیفه ی انتقال قدرت مکانیکی موتور به پروانه رابه عهده دارد.
  • جمع بندی آخر:

ودرآخر اگزاست فن هادر دوگروه خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. این فن ها از انواع تهویه های مطبوع می باشند که به جای دمیدن هوا، هوا را می کشند واز فضاهای محدود خارج می کنند.

انواع اگزاست فن ها عبارتند از:اگزاست فن سقفی، اکسیال، یوتیلیتی، پشت بامی و سانتریفیوژ می باشند. این فن ها در فضاهایی مانند آشپزخانه ها، پارکینگ ، حمام، سالن های ورزشی وغیره نصب می شوند.  شرکت بازرگانی اس ام تهویه تولید کننده ی انواع اگزاست فن، با تأییدیه واستانداردهای بین المللی و داخلی می باشد. شما می توانید برای اطلاعات بیشترجهت خریدی مطمئن با کارشناسان ما، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید.

ایمیل شما مشتریان محترم، دیده نخواهد شد. پس فقط بخش های مورد نظر را پر کنید.

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *